Mange bedrifter opplever tøffe tider og går konkurs i løpet av de første 5 årene. Årsaken er ofte at tegnene på dårlig økonomi ikke blir oppdaget tidlig nok og at redningsaksjonen settes i gang for sent. Se hva du kan gjøre for å unngå konkurs.
Det er flere ting som påvirker bedrifter, men en konkurs oppstår gjerne som et resultat av at bedriften enten ikke mestrer salget av varer og tjenester, eller at den har for dårlig kontroll på økonomien.
Har bedriften problemer med salget av varer og tjenester vil det føre til inntektstap som igjen gjør at du får problemer med å betale regninger. Resultatet kan være en konkurs. Sett deg derfor godt inn i salget og ha kontroll på at inntektene ligger på det nivået de burde.
På den annen side kan du fint mestre salget, men ha liten kontroll på økonomien og kostnadene kan bli for mye for bedriften. Kjøp og salg på kreditt er en viktig del av den norske økonomien og mange kjøper og selger på kreditt for å kunne levere og motta varer og tjenester med en gang. Betalingen vil da skje senere, men om kunden ikke betaler for seg kan du raskt få problemer med likviditeten. Likviditet er forklart i denne artikkelen.
Kapital er en viktig del av det å drive bedrift og vi har tidligere omtalt forskjellige måter å finansiere bedriften på, men vil også gi deg et par tips til hvordan du kan sørge for god økonomikontroll i bedriften din.
Noe av det første du bør gjøre for å få kontroll på økonomien er å sette opp ett budsjett hvor du, etter beste evne, tar for deg inntekter og kostnader som bedriften vil ha i løpet av året. Husk også å dokumentere alle innkjøp og sett av penger til mva, a-melding og andre offentlige kostnader. Gjør et grundig forarbeid og vær realistisk i estimatene dine. Er du usikker så kan det være lurt å søke hjelp av en regnskapsfører.
Dårlig likviditet er en viktig grunn til at bedrifter sliter med økonomistyringen. Leverandører vil ha pengene sine så raskt som mulig, samtidig vil kundene dine ha så lange betalingsfrister som mulig. For å vite hva bedriften har tilgjengelig av likvide midler til enhver tid er det smart å sette opp et likviditetsbudsjett. Om du først kommer i en situasjon hvor bedriften sliter med likviditeten kan det være flere tiltak som hjelper. Kassekreditt er en fin måte å ha penger tilgjengelig til perioder hvor det kniper, og fakturasalg er en effektiv måte til å få penger for jobber du har utført raskere.
Vær disiplinert når det kommer til pengebruken i selskapet. Når bedrifter vokser og tjener mer penger er det mange som faller for fristelsen av å bruke mer penger enn de burde. Det er ingenting i veien med å vokse og ta bedriften til nye høyder, men pass på at du disponerer pengene fornuftig og holder deg til budsjettet.
Gå gjennom alle kostnader, og fjern alle kostnader som ikke er direkte knyttet til inntektene. Vi snakker her om kostnader som ikke er helt nødvendig for driften og de målene som er satt for bedriften.
Start dialogen med kreditorer og leverandører så tidlig som mulig om du ser at kommer til å få vanskeligheter. Jo tidligere dere kan samarbeide for å løse situasjonen jo bedre. Ta også en gjennomgang av leverandører for å se om det kan være andre som tilbyr samme vare eller tjeneste til bedre betingelser.
Dette har vi nevnt i både denne og tidligere artikler, men er så viktig at det er verdt å nevne flere ganger. Dette gir bedre kontroll på økonomien og kan rett og slett redde bedriften fra å havne i en vanskelig situasjon.
Gå gjennom rutinene dine for fakturering og vurder om det er noe du kan gjøre for å få inn penger så raskt som mulig. Har du for eksempel lange betalingsfrister kan det være en mulighet ha kortere betalingsfrister slik at du får inn pengene for den varen eller tjenesten du har levert raskere.
Ingen er tjent med at du skjuler vanskelighetene for de rundt deg. Mange vegrer seg for å innrømme at de har problemer med økonomien og det kan være en av grunnene til at ting går for langt til at det kan reddes. Som nevnt tidligere er det bra å gå i dialog med kreditorer og leverandører, men pass også på at du ikke lar en vanskelig situasjon med bedriften din gå utover venner og familie. Ved å snakke om situasjonen kan det komme hjelp fra uventet hold og du vet aldri hva som venter rundt neste sving.
Rekonstruksjonsloven er et resultat av korona-pandemien og vi vet ikke hvor lenge den vil være gjeldende, men det er en midlertidig lov som gjør det enklere å redde bedrifter som står i fare for å gå konkurs. Et viktig mål med loven er å åpne for mer effektive gjeldsforhandlinger hvor bedriften har flere virkemidler i forhandlinger med kreditorer, og at forhandlinger om rekonstruksjon kan innledes tidligere enn de kan i dag. Les mer om ordningen her.